Solo i na głosy
1. Lato z ptakami odchodzi a C G C
Wiatr skręca liście w warkoczach G
C F E
Dywanem pokrywa szlaki a C G C
Szkarłaty wiesza na zboczach G C E a
Przyobleka myśli w kolory G d G
W liści złoto, buków purpurę C d a
Palę w ogniu letnie wspomnienia G
d G
Idę wymachując kosturem C
d A7
Ref. Idę w górach ciesząc się życiem
d G
Oddać dłoniom halnego włosy C
a
W szelest liści wsłuchać się pragnę d
E7
W odlatujących ptaków głosy a
E A7 (a E7 a)
2. Słony pot czuję w ustach
Dzień spracowany ucieka
Anioł zapala gwiazdy
Oświetla drogę człowieka
Już niedługo rozpalę ogień
Na rozległej górskiej polanie
Już niedługo szałas zielony
Wśród dostojnych buków powstanie
Temat: Balet i taniec klasyczny.
Zad. 1 Przeczytaj tekst ze s. 123-127.
Zad. 2. Obejrzyj fragmenty przedstawienia baletowego.
Zad. 3. Obejrzyj przykładową lekcję tańca klasycznego.
Uzupełnij kartę pracy - na platformie Classroom
♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫
Temat: Stanisław Moniuszko i opera.
Informacje biograficzne - Link: Muzykoteka
♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫
Temat: Warsztat muzyczny - Jak zaśpiewać "Odpowie Ci wiatr"?
(pamiętaj, żeby i podkład i głos były na równym poziomie głośności), nagranie prześlij na maila, jeśli chcesz zaśpiewać online, daj znać.
Zaśpiewaj z Eleni
♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫
Romantyzm - F.Chopin - Życzenie
Zad. 1. Uzupełnij kartę pracy Karta - Romantyzm - podsumowanie (s. 102-104)
(plik należy pobrać na dysk i edytować w Wordzie lub innym edytorze tekstu)
Zad. 2. Posłuchaj "Życzenia" F. Chopina
Zad. 3. Zaśpiewaj z podkładem (tekst w podręczniku s.102)
(zadanie tylko dla odważnych, chętnych:)
Zad. 4. Challenge Nagraj swój występ wokalny lub
zagraj na dowolnym instrumencie i wyślij do oceny mail lub na FB
(nuty poniżej i w podręczniku s.102)
♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫
Zadanie dla klasy 7 (kliknij link)
Ucz się przy muzyce!
(ale nie każda muzyka zadziała właściwie)
Poniżej muzyka do nauki, relaksu i koncentracji
(nie słuchaj za głośno, najlepiej przez słuchawki).
Słuchanie Mozarta czyni cię mądrzejszym
(to fakt potwierdzony naukowo)
Ucz się przy muzyce!
♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫
Folk music na przykładzie Boba Dylana
Link - epodręczniki (kliknij)
♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫
Z dziejów muzyki - Romantyzm
Charakterystyczne cechy muzyki romantycznej to:
Zad. 1 Przeczytaj tekst ze s. 123-127.
Zad. 2. Obejrzyj fragmenty przedstawienia baletowego.
Zad. 3. Obejrzyj przykładową lekcję tańca klasycznego.
Zad. 4. Weź udział w lekcjach baletu :)
Uzupełnij kartę pracy - na platformie Classroom
♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫
Temat: Stanisław Moniuszko i opera.
Zad. 1. Przeczytaj w podręczniku tekst ze str. 118 - 122
Zad. 2. Wysłuchaj i zaśpiewaj pieśń "Prząśniczka"
Zadania do wykonania w zeszycie
Zad. 3. Wyjaśnij pojęcia: opera, aria, libretto, uwertura.
Zad. 4 Podaj tytuły oper Stanisława Moniuszki, opisz krótko libretto jednej z nich.
Informacje biograficzne - Link: Muzykoteka
♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫
Temat: Warsztat muzyczny - Jak zaśpiewać "Odpowie Ci wiatr"?
Pamiętaj o:
1. Właściwej postawie, lepiej śpiewa się na stojąco, jeśli jednak siedzisz, to się nie garb, wciągnij brzuch, pamiętaj o podparciu.
2. Właściwej emisji głosu - otwórz usta, otwórz gardło (jak przy ziewaniu), dbaj o dykcję.
3. Właściwej intonacji i rytmice piosenki.
4. Pomyśl o tekście i przesłaniu utworu - i zaśpiewaj :) Ćwiczenie czyni mistrza!
Vocal challenge - dla chętnych
Jeśli uznasz, że chcesz zaprezentować swoje wykonanie publicznie - możesz się nagrać(pamiętaj, żeby i podkład i głos były na równym poziomie głośności), nagranie prześlij na maila, jeśli chcesz zaśpiewać online, daj znać.
Zaśpiewaj z Eleni
♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫
Romantyzm - F.Chopin - Życzenie
Zad. 1. Uzupełnij kartę pracy Karta - Romantyzm - podsumowanie (s. 102-104)
(plik należy pobrać na dysk i edytować w Wordzie lub innym edytorze tekstu)
Zad. 2. Posłuchaj "Życzenia" F. Chopina
Zad. 3. Zaśpiewaj z podkładem (tekst w podręczniku s.102)
(zadanie tylko dla odważnych, chętnych:)
Zad. 4. Challenge Nagraj swój występ wokalny lub
zagraj na dowolnym instrumencie i wyślij do oceny mail lub na FB
(nuty poniżej i w podręczniku s.102)
♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫
Zadanie dla klasy 7 (kliknij link)
Ucz się przy muzyce!
(ale nie każda muzyka zadziała właściwie)
Poniżej muzyka do nauki, relaksu i koncentracji
(nie słuchaj za głośno, najlepiej przez słuchawki).
Słuchanie Mozarta czyni cię mądrzejszym
(to fakt potwierdzony naukowo)
Ucz się przy muzyce!
♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫
Folk music na przykładzie Boba Dylana
Link - epodręczniki (kliknij)
Odpowie ci wiatr.
1. Przez ile dróg musi przejść każdy z nas,
By mógł człowiekiem się stać?
Przez ile mórz lecieć ma biały ptak,
Nim w końcu opadnie na piach?
Przez ile lat będzie kanion ten trwał,
Nim w końcu rozkruszy go czas?
Ref. Odpowie ci wiatr wiejący przez świat,
Odpowie ci, bracie, tylko wiatr.
2. Przez ile lat będzie trwał góry szczyt,
Nim deszcz go na mórz zniesie dno?
Przez ile ksiąg pisze się ludzki byt,
Nim mądrość wypisze w nim ktoś?
Przez ile lat nie odważy się nikt
Zawołać, że czas zmienić świat?
Ref. Odpowie ci wiatr wiejący przez świat...
3. Przez ile lat ludzie giąć będą kark,
Nie wiedząc, że niebo jest tuż?
Przez ile łez, ile bólu i skarg,
Przejść trzeba i przeszło się już?
Jak blisko śmierć musi przejść obok nas,
By człowiek zrozumiał swój los?
Ref. Odpowie ci wiatr
Wiejący przez świat,
I ty swą odpowiedź rzuć na wiatr.
Z dziejów muzyki - Romantyzm
Romantyzm w muzyce obejmuje cały wiek XIX.
W tym okresie zmienia się pojmowanie roli artysty.
W klasycyzmie i wcześniejszych epokach artysta był rzemieślnikiem.
Począwszy od Beethovena zaczyna się to zmieniać.
Artysta jest jednostką wyjątkową, natchnioną.
Podkreślany jest też indywidualizm twórczy.
To, co osobiste, subiektywne, uczuciowe i nieracjonalne, jest teraz w centrum uwagi.
W tym okresie zmienia się pojmowanie roli artysty.
W klasycyzmie i wcześniejszych epokach artysta był rzemieślnikiem.
Począwszy od Beethovena zaczyna się to zmieniać.
Artysta jest jednostką wyjątkową, natchnioną.
Podkreślany jest też indywidualizm twórczy.
To, co osobiste, subiektywne, uczuciowe i nieracjonalne, jest teraz w centrum uwagi.
Charakterystyczne cechy muzyki romantycznej to:
· subiektywizm,
· indywidualizm,
· dążenie do wypowiedzi uczuciowej;
· nowe podejście do materii muzycznej przejawiające się w coraz większym uwrażliwieniu na wartości czysto brzmieniowe;
· dążenie do integracji sztuk – współdziałanie muzyki z poezją, tańcem, dramatem, malarstwem;
· wzrastające znaczenie pierwiastków narodowych (tzw. szkoły narodowe);
· pojawienie się i rozkwit nowych form:
- miniatura instrumentalna (zwłaszcza fortepianowa)
- poemat symfoniczny (twórca F. Liszt)
- artystyczna pieśń solowa z akompaniamentem (F. Schubert)
- symfonia programowa (H. Berlioz)
- dramat muzyczny (R. Wagner)
- dramat muzyczny (R. Wagner)
Mario, Czy Już Wiesz?
TGD
1. Mario, czy już wiesz, kim okaże się Twój syn, Twój mały
chłopiec?
Mario, czy Ty wiesz, że te stópki dwie po wodzie będą
kroczyć?
Czy Ty wiesz, że ta mała dłoń, powstrzyma wielki wiatr,
Że dałaś życie Temu, kto Tobie życie dał?
2. Mario czy Ty wiesz, że pewnego dnia, przywróci wzrok
ślepemu?
Mario czy już wiesz, że Twój synek ma wybawić nas od
złego?
Czy Ty wiesz, że Twój chłopiec już niebiańskie ścieżki
zna?
Że patrząc w jego oczy, najświętszą widzisz twarz?
Bridge. Ślepemu wzrok, głuchemu dźwięk, zmarłemu życia dar.
Chromemu krok, niememu pieśń, przynosi Chrystus Pan!
3. Mario czy Ty wiesz, kim naprawdę jest, maleńki Twój
bohater
Mario czy Ty wiesz, że pewnego dnia, On rządzić będzie
światem
Czy Ty wiesz, że to właśnie On, pokona grzech i śmierć
Dziecko śpiące w Twych ramionach na imię ma "Jam
Jest"
Z dziejów muzyki - Klasycyzm
Pieśni partyzanckie
Hej, chłopcy bagnet na broń (tonacja C)
1. Hej, chłopcy, bagnet na broń!
Długa droga, daleka, przed nami,
Mocne serca, a w ręku karabin,
granaty w dłoniach i
bagnet na broni.
Jasny świt się roztoczy, wiatr owieje nam oczy
i
odetchnąć da płucom i rozgorzeć da krwi,
i piosenkę jak tęczę nad ziemią roztoczy,
w równym rytmie
marsza: raz, dwa, trzy!
2. Hej, chłopcy, bagnet na broń!
Długa droga, daleka,
przed nami trud i znój,
Po zwycięstwo my młodzi idziemy na bój,
granaty w
dłoniach i bagnet na broni!
Ciemna noc się nad nami roziskrzyła gwiazdami,
białe
wstęgi dróg w pyle, długie noce i dni,
Nowa Polska zwycięska jest w nas i przed nami,
w równym
rytmie marsza: raz, dwa, trzy!
3. Hej, chłopcy, bagnet na broń!
Bo kto wie, czy to
jutro, pojutrze czy dziś,
Przyjdzie rozkaz, że już, że już trzeba nam iść,
granaty
w dłoniach i bagnet na broni!
Granaty w dłoniach i bagnet na broń!
Mistrz i uczeń
Rafał Blechacz - laureat Konkursu Chopinowskiego 2005
♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫
Instrumenty niezwykłe
kuleczkofon - (nazwa własna JS)
Vegetable orchestra
Verrilion
Wintergatan
Hang drum
Theremin i nie tylko
Zadanie dla chętnych: zbuduj flet z marchewki :)
Link 1 Link 2
♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫
"Wer Musik nicht liebt, verdient nicht,
Instrumenty niezwykłe
kuleczkofon - (nazwa własna JS)
Vegetable orchestra
Verrilion
Wintergatan
Hang drum
Theremin i nie tylko
Zadanie dla chętnych: zbuduj flet z marchewki :)
Link 1 Link 2
♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫
"Wer Musik nicht liebt, verdient nicht,
ein Mensch genannt zu
werden;
wer sie liebt, ist erst ein halber Mensch;
wer sie aber treibt, ist ein
ganzer Mensch."
Johann Wolfgang von Goethe
♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫
Overtone singing (polifoniczny śpiew alikwotowy)
Skale głosu ludzkiego
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz