Muzyka - klasa VI


Fryderyk Chopin na emigracji. 

Poznanie ostatniego okresu życia i twórczości kompozytora


Nacobezu:
• podaję najważniejsze fakty z emigracyjnego okresu życia F. Chopina,
• rozpoznaję wybrane utwory Chopina powstałe podczas pobytu na emigracji,
• śpiewam piosenkę: Chopin w Paryżu,

podręcznik: Lekcja muzyki 6 (s. 90–97)

1. Przeczytaj uważnie temat z podręcznika.
2. Posłuchaj podanych przykładów muzycznych (patrz załączniki):
3. Uzupełnij kartę pracy (zadanie możesz także wykonać w zeszycie).
4. Posłuchaj i zaśpiewaj piosenkę "Chopin w Paryżu" - nuty w podręczniku, melodia i podkład są w załącznikach (zadanie dla chętnych).

Z dziejów muzyki - muzyka dawna 

            1. Średniowiecze V - XV

a) muzyka religijna

Chorał  gregoriański - liturgiczny  śpiew kościoła rzymsko-katolickiego


Cechy chorału gregoriańskiego:
- jednogłosowy
- śpiewany a capella (bez instrumentów)
- wykonawcy - mężczyźni
- występują melizmaty
- po łacinie
- nie ma podziału taktowego (śpiew ametryczny - brak metrum)
- tekst religijny
- rytmikę wyznacza tekst Pisma Świętego

Bogurodzica - pierwszy hymn polski Grunwald 1410 r.



b) muzyka świecka
Twórcy - trubadurzy i truwerzy 
Instrumenty: fidel, portatyw, lira korbowa, szałamaja, dudy, fanfary, rogi. 

Utwór 1



2. Renesans 
Muzyka jednogłosowa - muzyka wielogłosowa
Polichóralność - .................................


Mikołaj z Krakowa - Hajducki  (zmiana metrum)


Zespół fletów renesansowych 

The Royal Wind Music


     ♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫

Piosenka turystyczna

Kubek blaszany - Leonard Luther

słowa K.Berent muzyka L.Luther

1. Wielkie szczęście wielki tobół
Coraz lżejszy krok po kroku

Dudni w kubku niby echo
Pomruk wiatru piosnką cichą
Dzwoni trzeszczy jak w konarach
Mego garbu śpiewka stara

Ref. Muzyka muzyka kubka blaszanego
Na wodę źródlaną potoku chłodnego
Gorącą herbatę poranka letniego
Blaszany bębenek ma melodii wiele

2. Od dnia do dnia jak po tęczy
Wędrować aby się nie zmęczyć
Iść tak ciągle krok po kroku
Z źródlanego pić potoku
Czerpać wodę wraz z księżycem
Myśli kubek też marzyciel

3. Kiedy źródła leśne wyschną
Nie zachłysnę też się Wisła
Spiję tobą słone morza
Co by tobół mój nieść można
Śmiej się od ucha do ucha
Kubku blaszana otucho 


1. Wielkie szczęście wielki tobół       e G 
Coraz lżejszy krok po kroku              a H7 
Dudni w kubku niby echo                  e G 
Pomruk wiatru piosnką cichą             a H7 
Dzwoni trzeszczy jak w konarach     C D G C 
Mego garbu śpiewka stara                 G a H7 

Ref. Muzyka muzyka kubka blaszanego      C D H7 e 
Na wodę źródlaną potoku chłodnego           C D H7 e 
Gorącą herbatę poranka letniego                  C D H7 e 
Blaszany bębenek ma melodii wiele            a D H7 e 
 
2. Od dnia do dnia jak po tęczy 
Wędrować aby się nie zmęczyć 
Iść tak ciągle krok po kroku 
Z źródlanego pić potoku 
Czerpać wodę wraz z księżycem 
Myśli kubek też marzyciel 
Kiedy źródła leśne wyschną 

3. Nie zachłysnę też się Wisła 
Spiję tobą słone morza 
Co by tobół mój nieść można 
Śmiej się od ucha do ucha 
Kubku blaszana otucho

          ♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫




♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫

Temat: Muzyczne widowiska
Podręcznik s.105-111 

Zad. 1. Przeczytaj tekst.
Zad. 2. Posłuchaj - przykłady muzyczne:

Orfeusz w piekle - Jacques Offenbach


Musical Metro - Janusz Stokłosa



Rewia Disney on Ice



Zad. Napisz notatkę w zeszycie.
1. Wyjaśnij różnicę między  operetką, musicalem i rewią. (3 zdania)
..............................................................................................................................
2. Podaj przykłady widowisk:
Operetka:
-
-
Musical: 
-
-
Rewia:
-
-

♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫

Stanisław Moniuszko "Prząśniczka"

 


1. U prząśniczki siedzą jak anioł dzieweczki,
przędą sobie, przędą jedwabne niteczki.

Ref.: Kręć się, kręć wrzeciono, wić się tobie wić!
Ta pamięta lepiej, czyja dłuższa nić!

2. Poszedł do Królewca młodzieniec z wiciną,
łzami się zalewał, żegnając z dziewczyną. 
Ref.: Kręć się, kręć wrzeciono,

3. Gładko idzie przędza wesołej dziewczynie,
pamiętała trzy dni o wiernym chłopczynie.
Ref.: Kręć się, kręć wrzeciono,

4. Inny się młodzieniec podsuwa z ubocza
i innemu rada dziewczyna ochocza.

Ref.: Kręć się, kręć wrzeciono, prysła wątła nić,
wstydem dziewczę płonie, wstydź się, dziewczę, wstydź!




Zadanie. Wypisz z melodii pieśni „Prząśniczka”:
      ·         dwie wartości rytmiczne z kropką: _____ _____
      ·         najwyższy i najniższy dźwięk melodii: ______ _____
      ·         pauzę, jaka pojawiła się w rytmie melodii: ________
·        znaki przykluczowe: ________                                                                                                           


♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫


Instrumenty perkusyjne

Obejrzyj uważnie film: 

LINK

Zad. 1. Wykonaj układ rytmiczny do piosenki Queen, "We Will Rock You" wraz  z prowadzącym:)


Zad. 2. Zapisz w zeszycie krótką notatkę. 


Instrumenty perkusyjne (idiofony) dzielimy na: 

A. melodyczne: (wymień)

     B. niemelodyczne: (wymień)

        przeszkadzajki: (wymień)

                               naśladujące odgłosy natury: (wymień)






Zadanie dla klasy 6 - ze strony głównej bloga:


Link 


Fryderyk Chopin 










Zatańcz sambę



Kölner Karneval

Rosenmontag 

♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫
Pastisz w muzyce

1. Grupa MoCarta w Odessie i Anatomia kwartetu
2. The Race
3. Trailer
4. Waldemar Malicki
5. Walk off the earth Ed Somebody Old town road
6. Flashmob Bolero Oda Pirates
7. Orchestra 



Kwartet Obsession


Waldemar Malicki - Akademia Dowcipu

Waldemar Malicki i Grupa MoCarta

Grupa MoCarta

Mnozil Brass

Affabre comcinui - Speedy Gonzales 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz